وقتی یه کسب و کار جدید رو می خوایم شروع کنیم بیشتر فکرمون رو مباحث تکنیکی کار هست. اما وقتی که محصولمون رو به مرحله ی MVP (کمینه ی محصول پذیرفتنی) می رسونیم تازه میفهمیم که برای معرفی محصولمون به مشتریان بالقوه کار سختی رو پیش رو داریم. کاری که معمولا کمتر بهش فکر می کنیم. از اونجایی که معمولا بودجه ی ما به عنوان کسی که تازه کسب و کارمون رو شروع کردیم خیلی محدوده، چندتا از روش های تبلیغات کم هزینه رو برای معرفی کسب و کارمون اینجا می نویسم. امیدوارم به کارتون بیاد. اگه روش های دیگه ای هم به نظرتون می رسه خوشحال میشم بگید.

۱- یک وب سایت برای کسب و کارمون ایجاد کنیم

این روزها داشتن یک وب سایت برای کسب و کار یکی از واجباته. این کار علاوه بر اینکه باعث میشه تا مخاطب و مشتری بتونه راحت به اطلاعات و خدمات ما دسترسی داشته باشه، اعتبار کسب و کار مارو افزایش میده.

۲- تو سایت های آگهی و معرف کسب و کار، خودمون رو ثبت کنیم

وب سایت های زیادی هستند که می تونیم آگهی شرکتمون رو تو اون ها ثبت کنیم. اینکار تو اکثر این سایت ها هزینه ای نداره. مسئله ای که هست اینه که این سایت ها خیلی زیادن و ارسال تبلیغ تو همشون خیلی زمان بره. اینجا چندتا از اونها رو که پیج رنک بالاتری دارند معرفی میکنم. البته این لیست ممکنه تغییر کنه و اینها بر اساس اطلاعات تاریخ پست هست
http://eforosh.com
http://bazarha.ir
http://ariadata.ir
http://7010.ir
http://locopoc.com
http://mihanagahi.com
http://agahi.ir
http://novintabligh.com
http://niazmandiha.info
http://parsigate.com

۳- صفحه خودمون رو تو Facebook ،Twitter و LinkedIn درست کنیم

twitter می تونه به عنوان یه ابزار برای اطلاع رسانی سریع در مورد فعالیت هامون و اخبار کسب و کارمون استفاده بشه، linkedin یه سایت هست که متخصص های مختلف اطلاعاتشون رو می تونند اونجا بزارند و با متخصص های دیگه لینک بشن. اینجا میتونید از کسایی که با شما کار کردند و راضی بودند بخواین براتون recommendation بنویسن. اینکار باعث افزایش اعتبارتون میشه و …

۴- یه کارت ویزیت حرفه ای برای کارمون طراحی کنیم و به افراد مختلف بدیم

درسته که الان تو عصر دیجیتال هستیم و همه چیز هم دیجیتال شده. اما هنوز هم یه کارت ویزیت شیک و حرفه  ای میتونه تاثیر خودش رو داشته باشه. ضمن اینکه هرجایی که صحبت از کارتون شد می تونید خیلی سریع یدونه از اونها رو به شخص مقابل بدید.

۵- تو زمینه های کاری خودمون مطلب و مقاله بنویسیم

این مورد هم خیلی مهمه. یکی از راههایی که می تونید ثابت کنید که در زمینه کاری خودتون توانایی دارید نوشت تو اون زمینه هست. این کار باعث میشه تا دیگران بدونن که شما اطلاعات خوبی تو زمینه ی کاری خودتون دارید و شما رو معرفی میکنه. با نوشتن می تونید اعتبار خودتون رو هم بیشتر کنید.

۶- به سازمان ها، شرکت ها یا هر جایی که فکر می کنیم ممکنه نیاز به خدمات شما داشته باشند سر بزنیم

سعی کنید تا جایی که می تونید به اینطور جاها سر بزنید و خدمات خودتون رو بهشون معرفی کنید. البته باید دقت کنید که وقتتون رو برای کسایی که از ابتدا هیچ تمایلی نشون نمیدن تلف نکنید. ۸۰ درصد وقتتون رو صرف ۲۰ درصد از اونها کنید که فکر میکنید تمایل بیشتری دارند.

۷- با همکارهای خودمون در زمینه ی کاریمون ارتباط برقرار کنیم

وقتی با همکارهای خودمون در تماس باشیم می تونیم علاوه بر افزایش دانشمون از فرصت های کاری که همکارهامون به علت فرصت کم قادر به انجامشون نیستند استفاده کنیم و ازشون کار بگیریم. الیته این یکی کمتر تو کشور ما جواب میده و تو اکثر شغلها فضا به این آمادگی نیست. اما خب میشه یه کارایی کرد. ارتباط بیشتر یعنی فرصت شغلی بیشتر

۸- تو مراسم و میتینگ های مختلف مرتبط با کارمون حضور داشته باشیم

این ها هم فرصت مناسبی برای آشنایی و شبکه سازی هست و فرصت خوبی برای افزایش اعتبارمون و شناسوندنمون به بقیه

۹- راهی پیدا کنیم که مشتری قبل از خرید بتونه با محصول یا خدمت ما آشنا بشه

این یه واقعیته که مشتری وقتی اطلاعاتش راجع به یه مطلبی ناقص باشه کمتر احتمال داره که اون محصول رو خریداری کنه. باید تاجایی که میشه سعی کنیم تصویر روشنی از محصولمون تو ذهن مشتری ایجاد کنیم. اگه یه نرم افزار یا سرویس وب تولید میکنیم حتما سعی کنیم که یه نسخه ی آزمایشی داشته باشیم تا مشتری قبل از خرید بتونه نرم افزار رو ببینه و …

۱۰- با کسانی که می شناسیم و فکر میکنیم که به محصول ما علاقه مندند تماس بگیریم

این افراد کسانی هستند که به ما و کارمون علاقه داشتند. بنابراین شانس اینکه کار مارو به دیگران معرفی کنند بیشتر از سایر افراده.

۱۱- برنامه ی ارائه خدمات رایگان رو برای آشنایی بیشتر مشتری ها با خودمون برنامه ریزی کنیم

اگه بتونیم بخشی از خدمات یا محصولاتمون رو به صورت رایگان ارائه بدیم خصوصا اوایل شروع به کارمون، می تونه تاثیر زیادی در جذب مخاطب و آشنایی بیشتر مشتری ها با ما داشته باشه

۱۲- از سرمایه ای به نام مشتری های فعلی بهترین استفاده رو ببریم

همیشه جمله هایی مثل اینکه هزینه ی جذب یک مشتری جدید برابر با هزینه حفط ۵ تا مشتری فعلی هست رو شنیدیم. این یه حقیقته و باید سعی کنیم که مشتری فعلی رو حفظ کنیم. این نکته ای هست که اغلب ازش غافل میشیم و جا داره که خیلی بیشتر بهش فکر کنیم.

۱۳- برای فروش محصول یا خدمتمون از دیگران کمک بگیریم

لزومی نداره که همه ی هندونه ها رو با یه دست برداریم. اگه خودمون توانایی فروش محصولاتمون رو نداریم و فکر می کنیم که تو این زمینه ضعیف هستیم می تونیم با کسانی که کارشون بازاریابی هست همکاری کنیم. به عنوان مثال اگه یه محصول نرم افزاری تولید کردیم می تونیم با کسانی که کارشون پخش نرم افزار هست مذاکره کنیم. این شرکت ها درصدی از سود رو برای خودشون بر میدارن که بعضی وقتا شکل غیر منصفانه ای به خودش میگیره اما فک کنم تقسیم کردن سود با این شرکت ها بهتر از یه محصول خوب ولی بدون مشتری باشه.

۱۴- با شرکت هایی که با ما بازار مشترک دارند اما محصول متفاوتی دارند همکاری کنیم

می تونیم با شرکت هایی که محصولاتشون مکمل محصولات ما هست همکاری کنیم و روی محصولات همدیگه کار کنیم موقع فروش محصولات خودمون.

۱۵- یک مسابقه طراحی کنیم و محصولات یا خدماتمون رو به عنوان جایزه در نظر بگیریم

این مورد هم می تونه نگاه ها رو به سمت محصولات ما برگردونه

۱۶- تو مجله های مختلف آگهی بدیم

روزنامه های هستند که دادن آگهی تو اونها میتونه خیلی موثر باشه. به عنوان مثال روزنامه ی خراسان در استان خراسان نفوذ خیلی خوبی داره و می تونه تاثیر خیلی خوبی داشته باشه در معرفی محصولات ما

۱۷- سعی کنیم برندسازی کنیم

البته من متخصص برند سازی نیستم اما اگه با زبان یه آماتور بخوام صحبت کنم اینطوری باید بگم که بجای اینکه تبلیغات کور انجام بدیم سعی کنیم مزیت رقابتی خودمون رو بشناسیم و همه جا اون رو برجسته کنیم. اگه من یه محصولی داره که سادگی کار با اون مهمترین مزیتش هست، باید این در همه ی تبلیغات من نمود داشته باشه. باید همه محصولات من رو به سادگی کار با اونها بشناسن.اگه میخوام یه باکس برای محصولم تولید کنم باید طراحی باکس سادگی رو برسونه و …

۱۸- محصول یا خدماتمون رو برای صاحب نظران حوزه ی کاریمون بفرستیم و نظرشون رو بخوایم

اگه کسی رو میشناسید که تو حوزه ی کسب و کار شما صاحب نظر هست، می تونید محصولتون رو براش بفرستید و نظرش رو بخواید. اگه محصولتون مشکلی داشته باشه می تونید ازش مطلع بشید و اگه خوب باشه نظر مثبت یک صاحب نظر تو رشته ی کاری شما می تونه خیلی موثر باشه و محصولتون رو به دیگران هم معرفی کنه.

پست های مشابه

image-466

پیگیری سفارشات

ارسال شده در ۱۱ آبان ۱۳۹۴

اگر میخواهید از وضعیت شرکت خود مطلع شوید اقدام زیر را انجام دهید: راه اندازی واحد صدای مشتری ۱- سعی کنید در فرم نظر سنجی سوال کنید که از کجا با شما آشنا شده اند تا متوجه ...

image-423

۲۰ کاری که پولدارها هر روز انجام می‌دهند

ارسال شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۴

۲۰ کاری که پولدارها هر روز انجام می‌دهند تام کارلی، نویسنده آمریکایی برای مدت ۵ سال عادات روزانه ۲۳۳ پولدار و ۱۲۸ فرد با وضع خراب مالی را دنبال کرد و کتاب پرفروش Rich Habits را ...

image-379

آمازون

ارسال شده در ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

آمازون یکی از مشهورترین فروشگاه‌های اینترنتی سرتاسر دنیا است که بیشتر به خاطر فروش آنلاین کتاب شهرت دارد. آمازون هم‌چنین سابقه زیادی در امر تجارت الکترونیک دارد. این استارتاپ با هدف رشد کردن کار خودش ...