💥 وفاداری مشتری 💥
بازاریابان تا دیروز تنها در اندیشه یافتن مشتری بودند و گروه فروش در پی شکار مشتریان تازه بود ولی در دیدگاه امروزی؛ بازاریابی یعنی رشددادن مشتری یعنی توجه به رضایتمندی وی و کیفیت از دیدگاه وی در نهایت امروزه هنر بازاریابی آن است که مشتریان یک سازمان در داخل همکار و در خارج از سازمان حامی و طرفدار سازمان باشد امروزه متعهدکردن مشتری جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.پرداختن به مقوله وفاداری و مطالعه وفاداری به نام و نشان (مارک) و وفاداری مشتریان توسط افراد زیادی بسط و گسترش داده شد. وفاداری، ذهنیت مثبتی را در اذهان شنونده ایجاد می کند. هرکسی از یک دوست خوب، همسر و یا همکار خوب توقع دارد که به او وفادار بماند. در اغلب موارد وفاداری از روابطی سرچشمه می گیرد که طرفین رابطه هردو برنده باشند. به هرحال وفاداری عبارتست از: وجود یک نوع نگرش مثبت به یک موجود (مارک، خدمت، مغازه یا فروشنده) و رفتار حمایتگرانه از آن همان طور که مشاهده می شود در تعریف وفاداری دو رویکرد دیده می شود:
۱- رویکرد نگرشی
۲- رویکرد رفتاری

🔸اما تعریف کاملتری نیز از وفاداری وجود دارد که توسط ریچارد اولیور (۱۹۹۹) مطرح شده است: وفاداری به یک تعهد قوی برای خرید مجدد یک محصول یا یک خدمت برتر در آینده اطلاق می شود، به صورتی که همان مارک یا محصول علی رغم تاثیرات و تلاشهای بازاریابی بالقوه رقبا، خریداری گردد.

🔸اگر بخواهیم تعریف وفاداری مشتری را به صورت گسترده تری نشان دهیم به این صورت است که وفاداری با سه عنصر زیر همراه است.
۱ – عنصر رفتاری مشتری که همان تکرار عمل خرید است؛
۲ – عنصر نگرشی مشتری که همان تعهد و اطمینان مشتری است؛
۳ – عنصر در دسترس بودن گزینه های زیاد برای انتخاب و انجام عمل خرید.

🔸البته الیور رویکرد نگرشی را به سه قسم مجزا تقسیم کرده است:
– وفاداری شناختی که به رفتار مشتری منجر شده و به باور مشتری مربوط می شود؛
– وفاداری احساسی که به تعهد و اعتماد مشتری منجر شده و به احساس وی مربوط می گردد؛
– وفاداری کنشی که به قصد مشتری برای انجام عمل خرید در آینده مربوط می شود.

پست های مشابه

image-431

چه برخوردی برای مشتری خوشایند است؟

ارسال شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۴

قوانین را مدیر هر شرکت تنظیم می کند، و کارمندان باید به صورت مداوم آنها را به یاد داشته باشند. عبارت قدیمی 'حق همیشه با مشتری است' واقع گرایانه نیست، ولی قدرت بخشیدن به کارمندان ...

image-365

کم توجهی به مشتریان یعنی واریز پول به حساب رقبا

ارسال شده در ۲۷ تیر ۱۳۹۴

💥کم توجهی به مشتریان یعنی واریز پول به حساب رقبا 🔸پژوهش های متنوع و مکرر جملگی بر این باورند که مشتری قادر است خط تولید را عوض کند زیرا با عدم خرید خود در عمل تمامی ...

image-354

۵ علت اهمیت مشتریان وفادار

ارسال شده در ۲۵ تیر ۱۳۹۴

۱- تبلیغات فیس تو فیس بهترین دلیل تصمیم به خرید. تجربه ثابت کرده است که تبلیغات فیس تو فیس دلیل ۲۰ تا ۲۵ درصد خریدها می باشد و لازم است بدانید که همین نوع تبلیغات برای ...