در جامعه امروزی یکی از مؤثرترین راه ها برای موفق شدن، داشتن ارتباط خوب با دیگران است. گفت وگوی اولیه،شروع هر رابطه است که اگر با روشی صحیح صورت گیرد اولین قدم را که مهم ترین هم هست، پیش گذاشته ایم. همه ما می دانیم که برای شروع رابطه کاری، دوستانه و… یک صحبت اولیه لازم است که اگر راه را درست طی کنیم مقدار زیادی از مسیر را گذرانده ایم. در دپارتمان اقتصاد دانشگاه استنفورد (Stanford) مطالعات تحقیقاتی روی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد صورت گرفت که زمان آن ۱۰ سال پس از پایان تحصیل آنها بود. نتیجه این تحقیقات نشانگر این مسأله بود که معدل آنها هیچ تأثیری در موفقیت شغلی فارغ التحصیلان نداشته است. توانایی آنها در گفت وگو با دیگران، مهم ترین تأثیر را در پیشرفت شان داشته است.

برقرار کردن ارتباط صحیح و داشتن رفتار دوستانه بزرگترین نقش را در موفقیت شغلی ما دارند.

خانم دبرافاین نویسنده کتاب «هنر خوب صحبت کردن» که تحصیلاتش در رشته مهندسی است، در این رابطه خاطرات جالبی دارد. این خانم در گذشته به قدری خجالتی بوده که هنگام جلسات کاری در اتاقی پنهان می شد و یا از ارتباط با آدم ها فرار می کرد. حالا این خانم خجالتی تبدیل به یک سخنران حرفه ای شده است. او نه تنها رفتار خود را تغییر داده، بلکه به دیگران هم می آموزد.

فاین می گوید: توانایی ارتباط با دیگران همراه با روی خوش، مهارتی است که آدم ها باید یاد بگیرند.
خانم دبرافاین به همراه دیگر اساتید فن بیان، ۱۲ نکته را برای شروع و به پایان رساندن گفت وگو، ارائه می دهند.

۱- هنگامی که شما در حال آماده شدن برای حضور در یک کنفرانس یا جمعی هستید، سعی کنید که حداقل سه موضوع را برای صحبت کردن در ذهن خود آماده داشته باشید. علاوه بر آن داشتن چهار سؤال معمولی که طرف مقابل را مجبور به حرف زدن می کند. اگر شما میزبان این جمع را قبلا دیده اید، از دانسته های قبلی خود استفاده نکنید، به عنوان مثال علاقه او به ورزش، سابقه کارهای قبلی یا فعالیتی که هر دو در آن شرکت داشته اید…

۲- در سلام کردن پیش قدم باشید، اگر مطمئن نیستید که آن شخص شما را به یاد خواهد آورد، اسم خود را بگویید و یا دیدار قبلی را به خاطر او آورید. همراه با لبخند دست تان را به طرفش دراز کنید تا استرس شما کمتر شود.

۳- برای صحبت کردن عجله نکنید. سعی کنید اسم ها را به یاد داشته باشید و از آنها استفاده کنید.

۴- طوری برخورد کنید تا شخص مقابل شما حرف بزند یا درباره آن جلسه یک حرف عادی بزنید. مثال «جمعیت چقدر زیاد است» یا «موضوع بحث جالبه» و پس از گفتن این جمله ها از طرف مقابل یک سؤال کنید تا بحث شما ادامه پیدا کند. مثال: «جمعیت امسال از پارسال بیشتر نیست؟»، «چند سال است که به این کنفرانس می آیید؟» یا اینکه درباره سفرش به آن جلسه یا دلیل آمدنش سؤال کنید.

۵- حرف های شخص مقابل خود را به دقت گوش کنید و پس از آن عکس العمل نشان دهید. وقتی کسی با شما صحبت می کند به دقت به چشم هایش نگاه کنید و سر خود را به این طرف و آنطرف نچرخانید.

۶- بیشتر گوش کنید تا حرف بزنید.

۷- همیشه حرف های جالب در ذهن تان داشته باشید، آگاه بودن از خبرها و موضوعات روز ،ساختار یک گفت و گو را تشکیل می دهد. می توانید با این جملات شروع کنید: «شما درباره این موضوع چه فکر می کنید؟» «آیا شنیده اید که… نظر شما درباره…»

در گفت وگوی عادی از حرف های منفی و یا بحث برانگیز دوری کنید، سعی کنید از گفتن داستان های طولانی و خسته کننده استفاده نکنید، همچنین دادن اطلاعات زیادی درباره موضوعات مختلف ضرورتی ندارد.

۸- یکی از بهترین روش ها برای آشنایی این است که توسط شخص سومی که طرف مقابل شما برای آن احترام زیادی قائل است به او معرفی شوید. می توانید از یک دوست مشترک استفاده کنید تا شما را به شخص مورد علاقه تان معرفی کند.

۹- اگر در ملاقاتی کسی به شما کارت ویزیت (Businesscart) می دهد، برای آن ارزش قائل شوید. کارت را با دو دست بگیرید، بخوانید و آن را در جیب لباس خود یا کیف تان قرار دهید.

۱۰- مواظب حرکات بدن خود باشید، چهره شما نباید نشان بدهد که خسته شده اید، چرا که روی دیگران اثر منفی خواهد گذاشت. با اطمینان و خیلی راحت برخورد کنید، حتی اگر چنین حالتی را ندارید.

۱۱- قبل از اینکه وارد صحبت دو نفر شوید به حرف های آنها با دقت گوش کنید. شما که قصد ندارید نظم گفت و گوی دو نفر را با یک حرف بی ربط یا بی موقع از بین ببرید؟

۱۲- چند جمله مناسب برای به پایان رساندن گفت و گو در ذهن تان آماده داشته باشید تا پایان صحبت شما سرد نباشد. برای مثال می توانید بگویید، «لازم است یکی از مشتری هایم را ببینم؟»، «باید به کسی تلفن بزنم؟»، «من هنوز ناهار نخورده ام شما چطور؟»

بهترین موقع برای تمام کردن یک گفت وگو چه زمانی است؟

به گفته سوزان رانه (Susan Roane) نویسنده و سخنران که به او لقب استاد ارتباط دوستانه داده اند، بهترین نوع ارتباط این است که دیگران ذهنیتی خوب و مثبت از شما داشته باشند و تمایل اینکه مجددا شما را ببینند.

راهنمایی او برای رسیدن به این مرحله این است که باهوش باشید، از جملات کوتاه استفاده کنید و سریع حرف را به پایان برسانید.

دبرافاین همان زن خجالتی، حالا به یک سخنران حرفه ای تبدیل شده است. او مؤسس شرکتی است که اساس کارش آموزش برقراری ارتباط، برای رده های بالای جامعه و مدیران ارشد است.

پست های مشابه

image-481

سبک خلاقانه ترجمه برای تولید محتوای سایت

ارسال شده در ۱۸ شهریور ۱۳۹۵

وبمسترهای هوشمند ارزش محتوای کاملا تولیدی را می‌دانند از این رو بر آنند که به جهت کمک به تلاش‌های سئو، و راضی نگهداشتن کاربران و گوگل، اقدام به تولید محتوای ارزشمند نمایند . برخی با ...

image-472

بازاریابی در اینستاگرام

ارسال شده در ۰۵ دی ۱۳۹۴

همانطور که می‌دانید شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام یکی از آن شبکه‌های نسبتا نوظهور اما بسیار موفقی است که در چند وقت گذشته بیشتر توجه‌ها را به خود جلب کرده است. به‌طوری که تعداد کاربران روزانه آن ...

image-456

بازاریابی انتظار

ارسال شده در ۱۸ مهر ۱۳۹۴

بازاریابی انتظار آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده در حالی که در یک پمپ بنزین ایستاده اید مدتی را صرف تماشای یک آگهی کوچک کنید؟؟ به این نوع از بازاریابی، بازاریابی انتظار یا Wait Marketing ...