چهار راهنمایی برای برگزیدن ایده درست

۱) ایده شما باید حداقل یکی از این سه کار را انجام دهد:
یک کار سخت را آسان کند: بطور مثال شرکت AirBnB کار پیدا کردن آپارتمان اجاره ای را آسان نمود. تقریباً تمام کسب و کار هایی که از CraigList نشأت گرفته اند، باعث شده اند تا موضوع تبادل یا تهاطر بین مردم به آسانی انجام شوند. سایتهای اجتماعی نظیر Facebook  و LinkedIn باعث شده مردم به سهولت در ارتباط باشند. طبق تحقیق حدوداً ۸۳% از شرکتهای زیر مجموعه Y Combinator (YCW11) در این گروه بندی قرار می گیرند.


یک چیز گران را ارزان کند
: شرکت های تکنولوژیکی مثل Apple تهیه و خرید پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا را برای مصرف کننده میسر نموده است. سایت معامله ای Groupon این کار را بطور مستقیم تری انجام می دهد. مردم به موضوع پول توجه می کنند و اگر شما چیزی را با تخفیف یا قیمت مناسب ارائه کنید، آنـوقت آن یک پیشنهاد ارزشی مشخص می شود. حدود ۱۴% از شرکتهای YCW11مطابق با این موضوع هستند.

چیزی بسازد که سرگرم کننده باشد
: موسیقی، بازی، ویدئو و شرکتهای رسانه ای سرگرم می کنند. بطور مثال Zynga راه حلی است برای مشکلات تنهایی و خستگی افراد. ۲۳% از شرکتهای YCW11 به این گزینه توجه کرده اند.

ذکر این موارد در نهایت اشاره به این مطلب دارد که ایده شما باید پاسخی برای یک نیاز موجود باشد و یا در نگاهی کلی تر بهتر است چیزی باشد که مردم خواهان آنند.

۲) چیزی را برگزینید که معضل بازار و چالشی باشد (Pick something with a big market pain)
اندازه و وسعت بازار همیشه نمی تواند معیار خوبی برای موفقیت باشد. سئوال این است که تا چه میزان میتوانید کاربران خود را راضی نمائید؟ داشتن چند مشتری بسیار راضی به مراتب بهتر از داشتن مشتریانی بیشمار با رضایت نسبی (در حاشیه) است. این بدین معنی است که ممکن است بازار محصولات شما اندک باشد اما اگر بتوانید با حل مشکلات بزرگ مشتریانتان، چندین هزار دلار ارزش (سود) برای آن دسته اندک فراهم کنید، آنها در جستجو شما خواهند آمد و با کسب (جذب) کاربر بسیاری از مشکلات بازاریابی محو می شوند.

۳) ایده های تجاری با ایده های اجتماعی تفاوت زیادی دارند
نرم افزارهای اجتماعی (سایتهای اجتماعی) مانند Foursquare, Instagram, Twitter مسیر متفاوتی را نسبت به سیستم ها و سایت های تجارت الکترونیک دنبال می کنند. این شرکت ها دارای پایگاه کاربر (Userbase) هستند که به خاطر تشریک مساعی کاربران (user engagement) با ارزشند  و به واسطه اطلاعات با ارزششان قابلیت تبدیل شدن به پول را دارند. مثلاً سایت Foursquare اطلاعات خود را را به تجار میفروشد. ملاک کلیدی آنها از دید شرکتهای مشتری شان رشد تعداد کاربران و میزان درگیر بودن آنها در فضای مجازی ساخته شده است.

این مورد را مقایسه کنید با ایده هایی که از ابتدای امر دارای یک مدل کسب و کار شفاف هستند؛ بطور مثال سایتهای Hipmunk و SeatGeek از طریق وابستگی و تعامل با سایت های رزرواسیون پرواز و هتل کسب درآمد می کنند. معیارهای کلیدی این دسته از کسب و کار ها درآمد و سود مستقیم است.

اینکه کدام ایده را دنبال می کنید تاثیر زیادی در نحوه جذب کاربران به محصولات تان دارد. رشد سایتها و نرم افزارهای اجتماعی معمولاً وابسته به دهان به دهان شدن و بازاریابی ویروسی (virality یا viral marketing) در اجتماع است. از طرفی کسب و کارهای تجاری طول عمر مشخصی برای مشتریان خود داشته و میتواند از طریق تبلیغات مشتری و ترافیک بالا بدست آورد.

۴) ایده ای را برگزینید که از طریق آن بتوانید مشتریان خود را درک (همدردی) کنید.
در حالت ایده آل برای خودتان چیزی می سازید. البته موسسان زیادی قادرند چیزی بسازند که خودشان به آن احتیاج زیادی ندارند. این مسئله احتیاج به مهارت در درک مشتری و عمل بر اساس بازخورد و فیدبک وی دارد. اینطور مقایسه کنید؛ ساخت نرم افزار جهت رفت نیاز شخصی خود در مقایسه با ساخت همان نرم افزار بر اساس سلیقه و نظر مدیر نرم افزاری یک شرکت سفارش دهنده.

پست های مشابه

image-466

پیگیری سفارشات

ارسال شده در ۱۱ آبان ۱۳۹۴

اگر میخواهید از وضعیت شرکت خود مطلع شوید اقدام زیر را انجام دهید: راه اندازی واحد صدای مشتری ۱- سعی کنید در فرم نظر سنجی سوال کنید که از کجا با شما آشنا شده اند تا متوجه ...

image-423

۲۰ کاری که پولدارها هر روز انجام می‌دهند

ارسال شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۴

۲۰ کاری که پولدارها هر روز انجام می‌دهند تام کارلی، نویسنده آمریکایی برای مدت ۵ سال عادات روزانه ۲۳۳ پولدار و ۱۲۸ فرد با وضع خراب مالی را دنبال کرد و کتاب پرفروش Rich Habits را ...

image-379

آمازون

ارسال شده در ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

آمازون یکی از مشهورترین فروشگاه‌های اینترنتی سرتاسر دنیا است که بیشتر به خاطر فروش آنلاین کتاب شهرت دارد. آمازون هم‌چنین سابقه زیادی در امر تجارت الکترونیک دارد. این استارتاپ با هدف رشد کردن کار خودش ...