نمونه چند استارت آپ موفق

 

شرکت های موفقی مانند اپل،مایکروسافت، سامسونگ ،گوگل،توئیترو فیسبوک در واقع استارت آپ هایی موفق بوده اند. توجه کنید که این استارت آپ ها از میان میلیون ها استارپ آپ دیگر که هرگز موفق نشده اند و اسمشان را هم نشنیده ایم، سر بر آورده اند. اما رمز موفقیت یک استارت آپ چیست. استارت آپ های موفق چگونه اند؟ جواب مشخص و معینی برای این سوالات وجود ندارد.

 

ظهور استارت آپ ها در لندن

 

امروزه پرورش یک ایده و راه‌اندازی یک استارت آپ کوچک براساس آن،به روندی درآمدزا و موفق تبدیل شده و در سراسر دنیا منتشر می شود؛ تا جایی که حالا استارت‌آپ‌های تکنولوژی دیگر تنها در سیلیکون ولی متمرکز نبوده و به کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دیگری هم راه پیدا می کنند. به این ترتیب مناطق دیگری از دنیا هم به تدریج شاهد رشد یک سیلیکون ولی کوچک در خودشان خواهند بود. لندن هم به‌عنوان پایتخت یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر شاهد رشد استارت آپ‌های تکنولوژی بوده است که بیشتر در منطقه شرقی این شهر متمرکز شده‌اند. این شرکت‌های نوظهور و کوچک حالا تنها به یک موفقیت بزرگ نیاز دارند تا بتوانند مقدمه‌ای برای ایجاد یک سیلیکون ولی از نوع اروپایی‌اش در این منطقه بشوند.

«کاناری وارف» (Canary Wharf)یکی از بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین مناطق تجاری شهر لندن است که در شرق آن واقع شده و در حال حاضر به محلی برای رشد و پرورش استارت آپ‌های کوچک تکنولوژی هم تبدیل شده است. این منطقه به عنوان یک شهر هوشمند و کوچک برای شرکت‌های سودآور و نوپای تکنولوژی تبدیل شده است که می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران بزرگ را هم به خوبی جلب کند. مانند هر اکوسیستم جدید دیگری در هر جای جهان، شهر تکنولوژی لندن هم از یک ویژگی مهم بهره می‌برد؛ اینجا به خاطر استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند رایانش ابری و نرم‌افزارهای رایگان، تاسیس و راه‌اندازی استارت آپ‌ها به صورت ارزان و با هزینه کم امکان پذیر است. با این حال اما لندن توانایی این را دارد تا با سرعتی بیشتر از دیگر شهرهای اروپایی مانند برلین و پاریس رشد کند. اولین انفجار اینترنت در این شهر گروهی از کارآفرینان با تجربه را به جا گذاشته است.

 

استارت آپ ویکند

 

استارت آپ ویکند رویداد کارآفرینی است که در طول سال در شهرهای مختلف دنیا در سه روز متوالی و در انتهای هفته برگزار می شود. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان،مدیران تجاری ،عاشقان استارت آپ، بازاریابها و طراحان گرافیک و … شرکت می کنند تا طی ۵۴ ساعت ایده های خودشان را مطرح کنند و از آن برای ایجاد کسب و کارهای نو و توسعه کسب و کارهای خود بهره می گیرند.این برنامه تاکنون در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا برگزار شده است.یکی از اهداف اصلی برگزاری استارت آپ ویکند تلاش برای توسعه کسب و کارهای محلی نوپا  است. با این وجود از سال ۲۰۱۱ موسسه کافمن که حامی اصلی استارت آپ ویکند محسوب می شود با همکاری شرکت های بزرگ حامی استارت آپ ویکند مانند گوگل ، کوکاکولا و… تصمیم به برگزاری رقابت جهانی استارت‌آپ ها با عنوان   Global Startup Battle – GSB   گرفتند.در این رقابت تیم های مختلف از سراسر دنیا شرکت می کنند و از یک موقعیت فوق العاده برای برقراری ارتباطات حرفه ای و کسب تجربه های متنوع بهره مند می شوند.
این رقابت جهانی یک هفته بعد از هفته جهانی کارآفرینی آغاز می شود. در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ فقط تیم هایی می توانستند در این رقابت شرکت کنند که  برنده استارت آپ ویکند محلی خود می شدند ولی از امسال در روند برگزاری تغییراتی رخ داده وهمه تیم هایی که در استارت آپ ویکند هفته جهانی کارآفرینی حضور داشته باشند، می توانند در این رقابت نیز شرکت کنند.
در سال های قبل روال به این شکل بود که یک ویدیو خلاقانه از استارت آپ خود می ساختید و  به رقابت جهانی ارسال می کردید. آنها ویدیو را به همراه بقیه شرکت کنندگان در یک نظرسنجی عمومی که در شبکه های اجتماعی برگزار میشد قرار می دادند و در صورتی که ایده شما در بین ۱۵ ایده برتر قرار می گرفت، جواز حضور در رویداد جهانی را کسب می کردیدولی از امسال با توجه به اینکه تعداد شرکت کنندگان افزایش پیدا کرده است، تغییراتی نیز در روند برگزاری بوجود آمده و مفهومی به نام دایره مطرح شده است.

همه شرکت هایی که به عنوان حامی در این رقابت شرکت می کنند برای خود یک دایره ایجاد می کنند. هر دایره از مربیان جداگانه و جوایز متنوع تشکیل شده است. برای مثال گوگل دایره مخصوص به خود و کوکاکولا دایره خود را خواهد داشت. همه تیم ها می توانند درخواست خود را برای شرکت در این دایره ها ارسال کنند و بسته به معیارهای صاحبان دایره قبول یا رد شوند.
در کنار همه دایره ها یک دایره هم برای رقابت اصلی وجود خواهد داشت که اعضای آن از طریق رای گیری ویدیویی انتخاب می شوند. یعنی به همان روند مشابه سال های قبل. به گفته وب سایت اصلی جایزه های این دایره به تدریج افزایش پیدا می کنند ولی اصلی ترین آنها به شرح زیر هستند :

جایزه اصلی:

 

۲۰هزار دلار آمریکا از طرف شرکت گوگل
بازدید از شرکت مرکزی گوگل برای سه نفر از اعضای تیم ( بهمراه هزینه پرواز و اقامت)
آموزش تحت نظر اساتید گوگل
شرکت در سخنرانی های کارآفرینی گوگل با سخنرانی کار آفرینان مشهور
معرفی به صاحبان صنایع و سرمایه گذاران و خیلی بیشتر
جایزه تیم دوم و سوم :
۱۰هزار دلار آمریکا از طرف شرکت گوگل
بازدید از شرکت مرکزی گوگل برای سه نفر از اعضای تیم ( بهمراه هزینه پرواز و اقامت)
آموزش تحت نظر اساتید گوگل
شرکت در سخنرانی های کارآفرینی گوگل با سخنرانی کار آفرینان مشهور و خیلی بیشتر
در سال ۲۰۱۲، بیش از۱۰۰ شهر و ۱۲۰۰۰ شرکت کننده در سراسر دنیا برای شرکت در رقابت جهانی باهم به رقابت پرداختند، این در حالی است که امسال بیش از ۲۰۰ شهر و ۲۰۰۰۰ شرکت کننده، خود را برای رقابت آماده می کنند.
در کشورمان نیز شهر تبریز بهمراه تهران، مشهد و اصفهان میزبان کسانی است که در وهله اول داشته های خود را در سطح محلی به بوته آزمایش می گذارند و از سوی دیگر امکان حضور خود در رقابت بزرگ جهانی را فراهم می کنند.

 

 

خرید استارت آپ های ناموفق به وسیله یاهو

 

یاهو در اقدامی عجیب دست به خرید استارت آپ های ناموفق مانند Rockmelt زده. سرویسی که ادعا می کرد می تواند مرورگر ها را دوباره اختراع کند و به آن ها چهره ای اجتماعی تر بدهد، اما خیلی زود با شکست مواجه شد. این سرویس نتوانست کاربران مورد انتظارش را جذب کند و رفته رفته روزهای سیاهی را پیش روی خود می دید، تا اینکه ماریسا میر، مانند دایه ای مهربان از راه رسید. یاهو مانند بسیاری از استارت آپ های نه چندان موفق دیگر که در چند وقت اخیر خریداری کرده، Rockmelt را نیز به تملک خود در آورد.

میر به خاطر خرید های عجیب و غریب، در چند وقت اخیر به شدت از جانب رسانه ها تحت فشار قرار گرفته. خرید استارت آپ هایی با مخاطب اندک، شکست خورده و یا رو به نابودی، تصمیماتی سؤال بر انگیز از جانب مدیر شرکتی به شمار می روند که خود وضعیت چندان ایده آلی ندارد و با دوران اوجش، کیلومتر ها فاصله دارد.

اما میر در خرید این سرویس ها، نکته ای را می بیند که دیگران از آن غافل می شوند. او در واقع با این خرید ها، کمپانی ها را تحت تملک خود در نمی آورد، بلکه مهندسین آن شرکت ها را برای خود استخدام می کند.

 

مجله معتبر Businessweek در مقاله ای به این نکته اشاره می کند که یاهو هر بار با خرید یک استارت آپ، مهندسینی قابل را با قرارداد آماده ۲ تا ۴ ساله به مجموعه خود اضافه می کند و آن ها را مشغول ساخت سرویس های مورد نظر خودش می کند.اما آیا برای یاهو راحت تر و ارزان تر نخواهد بود اگر بخواهد برنامه نویسان و مهندسین را از بازار آزاد و یا مستقیما از دانشگاه ها استخدام کند؟ پاسخ منفی است. این روز ها رقابت برای جذب توسعه دهندگان در Silicon Valley به طرز وحشتناکی میان غول های دنیای تکنولوژی، بالا گرفته است. ‏استخدام کنندگان سعی می کنند برنامه نویس های تازه اخراج شده را با فعالیت در بخش نظرات داستان های خبری که موضوع شان اخراج کارمندان است، جذب کنند.

پست های مشابه

image-466

پیگیری سفارشات

ارسال شده در ۱۱ آبان ۱۳۹۴

اگر میخواهید از وضعیت شرکت خود مطلع شوید اقدام زیر را انجام دهید: راه اندازی واحد صدای مشتری ۱- سعی کنید در فرم نظر سنجی سوال کنید که از کجا با شما آشنا شده اند تا متوجه ...

image-423

۲۰ کاری که پولدارها هر روز انجام می‌دهند

ارسال شده در ۱۷ مهر ۱۳۹۴

۲۰ کاری که پولدارها هر روز انجام می‌دهند تام کارلی، نویسنده آمریکایی برای مدت ۵ سال عادات روزانه ۲۳۳ پولدار و ۱۲۸ فرد با وضع خراب مالی را دنبال کرد و کتاب پرفروش Rich Habits را ...

image-379

آمازون

ارسال شده در ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

آمازون یکی از مشهورترین فروشگاه‌های اینترنتی سرتاسر دنیا است که بیشتر به خاطر فروش آنلاین کتاب شهرت دارد. آمازون هم‌چنین سابقه زیادی در امر تجارت الکترونیک دارد. این استارتاپ با هدف رشد کردن کار خودش ...